عامل رضایت مشتری یکی از موارد مورد نیاز رتبهبندی و احراز صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی است که دبیرخانه شورا باید شیوههای تبدیل رضایت مشتری به ملاکهای کمی را تعیین کند.
تعیین شیوه تبدیل رضایت مشتری به ملاکهای کمی از اولویتهای فعلی شورا است زیرا به محض اینکه شرکتی رتبه یک را میگیرد به عامل رضایت مشتری بیتوجه میشود آییننامه جدید رتبهبندی و احراز صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی مصوب سال 83 است.
طبق آییننامه شرکتهایی بهعنوان شرکتهای انفورماتیکی احراز صلاحیت و رتبهبندی میشوند که اساسنامهشان در ارتباط مستقیم با فعالیتهای انفورماتیکی بوده، دارای مدیر عامل تمام وقت با مدرک تحصیلی حداقل لیسانس در رشتههای مرتبط و نیز حداقل دو نفر کارشناس تمام وقت باشند.
در روش اجرای آییننامه نیروی انسانی، درآمد و رضایت مشتریان سه عامل اصلی ارزیابی شرکتها هستند و سهم عامل نیروی انسانی 80 درصد و عامل درآمد 20 درصد از امتیاز کل شرکت است.
به شرکتهای تازه تاسیس که هنوز یک سال مالی از زمان تاسیس و یا فعالیت آنها نگذشته باشد و قادر به ارائه اظهارنامه مالیاتی نباشند، برگه احراز صلاحیت موقت با دوره اعتبار یک سال داده خواهد شد.
از دیگر مشخصات این آییننامه آن است که رتبهبندی شامل 7 رتبه میشود؛ رتبه هفت مربوط به شرکتهایی است که تاکنون اظهارنامه مالیاتی نداشتند و به اصطلاح نوپا هستند و رتبههای 6 تا 1 مربوط به شرکتهایی است که سابقه کار دارند.
13 رشته ارایه و پشتیبانی سختافزاری Mainframe، تولید و ارایه رایانههای غیر Mainframe، تولید و ارایه قطعات و ملزومات، تولید و پشتیبانی نرمافزارهای سفارشی مشتری، تولید و ارایه دستگاههای جانبی، ارایه و پشتیبانی بستههای نرمافزاری تولید داخل، ارایه و پشتیبانی نرمافزارهای خارجی، خدمات شبکههای اطلاعرسانی Providers، شبکه دادهها (ارایه، اجرا و پشتیبانی)، مشاوره و نظارت بر اجرای طرحهای انفورماتیکی، خدمات پشتیبانی، آموزش و پژوهش و سیستمهای ویژه، صلاحیت آنها احراز شده و شرکتها رتبه مناسب را دریافت میکنند.
هدف از تهیه این آیین نامه تخصصیتر کردن فعالیت شرکتهای انفورماتیکی است و لازم است کارفرما که شرکتهای دولتی هستند، در زمان ارجاع کار به رشته خاصی که شورا در آن زمینه رتبه داده است، دقت داشته باشند.